vardagsrevolt

Mina vardagsreflektioner.

Name:
Location: Stockholm

Thursday, November 30, 2006

Salut

Sitter i en ganska fladig datasal med ett tiotal moldaviska journalistelever. ar har for att kolla in vad de gor och fa mer insikt i hur IJC arbetar. An sa lange kanner jag mig ganska obehovd och malplacerad men jag trostar mig med att det inte ar alla som skulle vaga utsatta sig sjalva for den dagliga fornedring som jag upplever har nere. Visserligen pratar de flesta bra engelska men det gar ju inte att komma ifran att mina bristfalliga kunskaper i rumanska medfor ett automatiskt utforandeskap. Och
tyvarr kan jag inte klandra nagon annan an mig sjalv. Efter manader av tyskastudier pa Akademie fur Fremdsprachen i berlin har jag drabbats av nagon post-traumatisk spraktrotthet. Helt arligt kan jag nog rakna de ganger jag jag gjort laxan pa en hand. Det har med sprak ar dessutom ganska knepigt i Moldavien.

Det officiella nationalspraket ar moldovan language (det ska inte vara sa stor skilland mellan moldaviskaoch rumanska men fragan ar omdebatterad. Jag sager i alla fall att jag pluggar rumanska)men pa grund av sovjetunionens russifiering ar ryskan idag det sprak som nar flest manniskor i Moldavien. Manga pratar bada spraken flytande, dock ar det pa det stora hela fler manniskor som kan ryska an rumanska. Detta innebar ocksa att det finns en del manniskor ( inte alltfor sallan omnamnda som ryssar) som faktiskt bara pratar ryska. Det ska till och med finnas hogt uppsatta politiker som inte klarar att fora en konversation pa rumanska.

Med tanke pa historien och alla de ar rumanskan inte ens fick skrivas med latinska bokstaver, ar det val kanske inte konstigt att fragan ar kanslig. Och med en situation som denna ar det heller inte sa enkelt for en svenne som jag att veta vilket sprak man ska lara sig. Sjalvklart ar ryskan mycket mer anvandbar aven utanfor moldaviens granser, men samtidigt hor jag det valdigt sallan pa mitt nya jobb. Jag vet ocksa att det finns andra arbetsplatser dar det mycket val kan vara precis tvartom. Att forsoka integrera sig i det har lilla skitlandet ar med andra ord inte sa latt. Nagon som har lust att prova?

Jag tvekade lange om vilket sprak jag skulle lagga energi pa men valet foll slutligen pa rumanska.

1. rumanien gar med i EU efter arsskiftet och rumanska kan bli ett attraktivt sprak att kunna
2. rumanska ar lattare aven om det inte ar sa latt som alla javla fransman pastar (de har ju helt andra forutsattningar med samma sprakstam och allt)
3. Ryska kan jag lara mig senare
4. Det ar lite av ett statement att lara sig rumanska. Lite bajs pa Putin ni vet.

Om cirka fem timmar drar jag, fab och andreas till Bukarest. 12 timmar pa ett tag. jag langtar!

11 Comments:

Anonymous Anonymous said...

This comment has been removed by a blog administrator.

9:17 PM  
Anonymous Anonymous said...

Hi people
I do not know what to give for Christmas of the to friends, advise something ....

8:42 AM  
Anonymous Anonymous said...

Malin du kan ta privatlektioner av min mamma! Hon har ju abetat som rumänsk översättare!

Kul att allt verkar gå bra och det är roligt nere i "soon-too-be-Europe" mohahaa

Puss

12:59 PM  
Anonymous Anonymous said...

Hello. Good day
Who listens to what music?
I Love songs Justin Timberlake and Paris Hilton

4:36 AM  
Blogger Mallin said...

Din mamma kan gilla justin timberlake

inte din mamma d ami utan anonymsnubben. ja jag kan ta nagra privatlektioner i jul.hoho

12:50 PM  
Anonymous Anonymous said...

bra val med rumänskan! inte minst för att det ryska storhetsvansinnet verkligen behöver sig en knäpp på näsan.

men spännande det där med att ryskan är så utbredd i moldavien ändå.

jaja,
ha't bra tjejen

1:06 AM  
Anonymous Anonymous said...

Egentligen är det mer bajs på Putin om man lär sig ryska. Ju färre människor i Europa som kan ryska, desto mer får han hålla på med sina smutsiga affärer i lugn och ro. Ju fler som talar ryska, desto fler blir vi som vet vad som pågår och som kan protestera, och hjälpa de tänkande ryssarna att kämpa för ett tolerant rättssamhälle i Ryssland.
Fast rumänska vore också roligt att kunna.

5:06 AM  
Blogger Mallin said...

jo, det kan jag halla med om. men det ar ju lite annorlunda har i moldavien i och med att sprakfragan ar sa pass kanslig. jag ser garna att folk lar sig ryska och det tanker jag sjalv gora nan gang i framtiden. dock tanker jag ta chansen att stodja den moldaviska nationalkanslan nar jag har chansen. som anja mkt riktigt papekade; mdet ryska storhetsvansinnet behover sig en knapp pa nasan.

ryssarna accepterar ater import av moldaviskt vin nu efter nat ars bojkott.alltid nagot!

kul att nagon annan an javla spamhelvetet skriver forresten.

8:46 AM  
Anonymous Anonymous said...

This comment has been removed by a blog administrator.

10:30 AM  
Anonymous Anonymous said...

Moldaviskt vin... För att citera Monty Python: This is not a wine for drinking, this is a wine for laying down and avoiding.

1:49 PM  
Blogger Mallin said...

Inte da. Det duger bra at mig och mina fyllor i alla fall.

7:17 AM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home