vardagsrevolt

Mina vardagsreflektioner.

Name:
Location: Stockholm

Tuesday, September 19, 2006

En annorlunda vinter

Det gar mot host i Chisinau. Loven borjar bli gula och pa natterna fryser vi redan om fotterna. Nagon berattade att vintarna blir kalla har. Kanske 20, ibland till och med upp mot 30-minusgrader. jag ska val vara arlig och saga som det ar; det ar inget jag ser fram emot. Vintarna i sverige ar jag ju van vid sedan lange, men den har vintern kommer att bli nagot utover det vanliga. Sa har nu pa sensommarn ar Chisinau, som kanske redan har framgatt, en ganska mysig och gron stad. Du kan sitta i parken vid Stefan cel mare, ga till consmulsjon och hyra trampbat, ata glass eller dricka fyrakronorol pa nagot av alla dessa cafeer. I sina basta stunder framstar moldaviens huvudstad nastan som vacker och de stora, graa byggnaderna ser bara maktiga ut. det ar med andra ord mycket svart att ta till sig att folk faktiskt svalter pa riktigt har. tar du dig ut pa landsbygden ar det naturligtvis lattare att forsta. Tank er svenskt 1800-tal med hast och vagn och tanter i hucklor sa kommer ni narmare den moldaviska landsbygdens verklighet.

Jag ar lite orolig for hur det kommer att kannas att vara har nar den forsta euforin av att befinna sig i ett land sa olikt sverige har lagt sig. nar det dessutom kommer vara minusgrader och oandligt gratt kommer det sakert vara extra tugnt att tanka pa vad alla sota tanter och gubbar som saljer frukt tar vagen. 200 kronor sags medellonen vara har. Hur lever man da nar man maste betala hyra, mat och el? for mig gar det inte ihop. Det ar obegripligt men det ar val kanske det jag far lara mig i vinter.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home